مضرات و خواص دمنوش گل گاوزبان ایرانی در طب سنتی

گل گاوزبان ایرانی ,گل گاو زبان ایرانی پایان نامه,نام علمی گل گاوزبان ایرانی,گل گاوزبان ایران,کاشت گل گاوزبان ایرانی,کشت گل گاوزبان ایرانی,انواع گل گاو زبان ایرانی,خرید و فروش گل گاوزبان ایرانی,گل گاوزبان در ایران,پایتخت گل گاوزبان ایران,قیمت گل گاو زبان در ایران,انواع گل گاوزبان ایرانی,گل گاوزبان در طب سنتی,خواص گل گاوزبان در طب سنتی,گل گاوزبان طب سنتی,گل گاوزبان و فشارخون در طب سنتی,گل گاو زبان و طب سنتی,خواص گل گاوزبان طب سنتی,گل گاوزبان از نظر طب سنتی,دمنوش گل گاو زبان طب سنتی,خواص گل گاوزبان از نظر طب سنتی,گل گاو زبان طب سنتی,گل گاو زبان در طب سنتی,خواص گل گاو زبان طب سنتی,گل گاو زبان از نظر طب سنتی

گل گاوزبان ایرانی

در این مطلب از سایت جسارت به مضرات و خواص دمنوش گل گاوزبان ایرانی در طب سنتی می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد .

گل گاوزبان ایرانی

گل گاوزبان ایرانی ( Echium amoenum ) گیاهی است ازخانواده بوراژیناسه. گل گاوزبان ایرانی گیاهی است دوساله یا پایا پوشیده ازکرک های نرم و نازک درطب سنتی ایران گل گاوزبان به عنوان مدر مسکن معرق و کاهنده فشارخون به کارمیرفته است . گل گاوزبان ایرانی، گیاهی است علفی و یک‌ساله که ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد، ساقه آن شیاردار و خاردار و برگ‌های آن ساده و مخملی، و پوشیده از تارهای خشن است که هنگام چیدن گیاه، گزیدگی ملایمی در دست‌ها احساس می‌شود.

گل گاو زبان ایرانی پایان نامه

گل گاوزبان ایرانی واقعی، شبیه گل انار بوده و تخم آن حلقوی شکل و لعابی است، دارای دم سفید و گلبرگ‌های بنفش و لاجوردی است. این گیاه بصورت خودرو در دامنه‌های البرز می‌روید و با آنچه در سایر نقاط ایران و جهان می‌روید کاملاً متفاوت است، گیاه مشابه گل گاوزبان ایرانی، «گاوزبان» است که در آمریکا و اروپا و برخی نقاط ایران مثل تبریز و اصفهان می‌روید که به گل گاوزبان اروپایی معروف است. گل‌های این گیاه کمی کوچک‌تر از گل‌گاوزبان و مدور است، خواص این‌دو گیاه با یکدیگر فرق دارد.  

نام علمی گل گاوزبان ایرانی

خواص و اثرات گل گاوزبان ایرانی : گل گاوزبان ایرانی جهت مشکلات پوستی، مثل اگزما مصرف می‌شود. همچنین گل گاوزبان ایرانی به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و آهن و مواد مغذی مثل پتاسیم، روی، ویتامین‌ C و ویتامین B و بتاکاروتن برای خانمهایی که دچار کمبود این مواد ضروری هستند مفید می‌باشد.

گل گاوزبان ایران

گل گاوزبان به دلیل دارا بودن خواص تسکین‌دهنده برای درمان بیماری‌های عصبی نیز توصیه می‌شود. گل گاوزبان ایرانی در عین حال برای درمان افسردگی و بی‌تعادل روانی ناشی از دوره‌های قاعدگی و یائسگی مصرف می‌شود. این گیاه آرام بخش، در درمان جوش‌های دهانی و آفت دهانی تأثیر شگرف می‌گذارد و معمولاً دمنوش‌های این گیاه برای سرماخوردگی و در بعضی مواقع سرفه‌های خشک در فصل سرما جوشانده‌ای قدرتمند و مرهمی قوی است. گل گاوزبان ایرانی دارویی است که باعث کاهش تب می‌شود و در تمام موارد تب مثل سرخک، مخملک، آبله، کهیر و تبهای دیگر می‌تواند مفید باشد.

کاشت گل گاوزبان ایرانی

از دیگر اثرات گل گاوزبان ایرانی می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱- تقویت‌کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط‌ آور است. ۲- در درمان اختلال حواس کاربرد فراوانی دارد. ۳- شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اَخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد.

کشت گل گاوزبان ایرانی

۴- در تنظیم اختلالات ادراری و تعریق، موثر است. ۵- برای درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد، مفید است؛ به‌ویژه زمانی‌که با عسل طبیعی مخلوط شود. ۶- برگ تازه آن برای درمان جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان موثر است. ۷- عرق گل گاوزبان ایرانی برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است. ۸- دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند.

انواع گل گاو زبان ایرانی

 مضرات گل گاوزبان ایرانی : گل گاوزبان ایرانی دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی است که مصرف زیاد این گیاه در دوز بالا یا در دراز مدت، می‌تواند باعث بروز سرطان کبد و یا آسیب به این عضو مهم شود.

خرید و فروش گل گاوزبان ایرانی

گل گاوزبان ایرانی  نام انگلیسی: Viper̕s bugloss  نام علمی: Echium amoenum  خانواده: Boraginaceae  مقدمه  Echium از کلمه یونانی echion گرفته شده، جنسی با گونه های علفی، درخته ای یکساله تا چندساله، با برگ های ساده و گل های قیفی شکل، کم و بیش نامنظم که حول محوری به طور فراهم قرار گرفته اند. قسمت های سبز به طور معمول کرک دار هستند. برخی گونه های تزئینی و برخی دیگر در گذشته به عنوان دارو مصرف می شده اند. پراکنش آن در جزایر قناری، اروپا غرب آسیا، شمال و جنوب آفریقاست.

گل گاوزبان در ایران

گاوزبان ایرانی گیاهی چندساله با ریشه هی قطور، برگ ها زبانه ای و رزت، ساقه و برگ ها پوشیده از کرک های زبر و خشن هستند. طول ساقه گل دهنده 80 – 60 سانتی متر است. گل آذین با گل های قیفی شکل به رنگ قرمز ارغوانی، که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می آیند. در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که به تدریج از پایین به بالا باز می شوند.

پایتخت گل گاوزبان ایران

جوشانده گل گاوزبان ایرانی حواس پنج گانه را تقویت می کند و برای تنگی نفس مناسب است. جویدن برگ تازه آن برای درمان جوش های پرکی دهان مناسب است. به طور معمول سنبل الطیب و گل گاوزبان را با یکدیگر دم می کنند. دم کرده گل تلخ مزه است و رنگ دم کرده تهیه شده با نوسان واکنش اسیدیته تغییر می کند.

قیمت گل گاو زبان در ایران

در بررسی های جدید آثار تحریک سیستم ایمنی این گیاه به اثبات رسیده است. به علت زیبایی گل گاوزبان در ایجاد فضای سبز هم می توان از آن استفاده کرد. گل ها شهد فراوانی دارند و مورد توجه زنبور عسل قرار می گیرند. عسل گاوزبان مرغوب ترین عسل هاست.

انواع گل گاوزبان ایرانی

گاوزبان ایرانی در ارتفاعات شمال به صورت خودرو دیده می شود و به صورت کشت شده هم وجود دارد. در مناطق خشک و نمه خشک کشور در خاک های سبک و سنگین رشد خوبی دارد و به صورت کشت شده محصول خوبی تولید می کند. این گیاه به علت گستردگی ریشه تا حدی به خشکی خاک مقاوم است.

گل گاوزبان در طب سنتی

تکثیر گل گاوزبان با استفاده از بذر انجام می شود و آن را در فصول بهار و پاییز می توان کشت کرد. این گیاه به طور مستقیم در زمین اصلی و همچنین از راه خزانه گیری و نشا کاری قابل تکثیر است. اما روش نشاکاری بهتر است. نشا ها در مرحله 2 تا 4 برگی و گاهی تا 6 برگی به زمین اصلی انتقال داده و با فاصله 50 × 50 سانتی متر می کارند. این گیاه قابلیت کشت به صورت دیم را نیز دارد. بذر لازم برای تکثیر گا زبان شمال 10 تا 15 کیلوگرم برای هر هکتار است.

خواص گل گاوزبان در طب سنتی

در گاوزبان ایرانی فقط گل برداشت می شود. در سال اول گیاه به صورت رزت بوده و از سال دوم گل می دهد که تقریبا تا 8 – 7 سال رشد و نمو آن می تواند ادامه یابد. سال های چهارم و پنجم پربازده ترین سال های گل دهی آن است. گل دهی از نیمه اردیبهشت ماه در هر سال شروع شده و تا تیرماه ادامه دارد. با آغاز شکفتن گل ها، اقدام به گل چینی می شود. در صورت تاخیر در برداشت، گل ها پس از یکی دو روز ریزش کرده و جمع آوری آنها از سطح خاک بسیار مشکل می شود. گل های جمع آوری شده بر روی پارچه تمیز و در سایه خشک می شوند.

گل گاوزبان طب سنتی

گل های تازه به علت شهد موجود، بسیار پسبناک هستند و موجب تجمع مورچه ها می شوند. در شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک کشور طی 48 ساعت گل ها به طور کامل خشک می شوند. در حالی که در نواحی شمالی کشور، خشک شدن تا یک هفته طول می کشد. از هر 1000 گر گل تر، 200 گرم گل خشک به دست می آید.  گل های تازه به رنگ ارغوانی هستند و در صورتی که در شرایط مطلوب خشک شوند به رنگ بنفش در می آیند، اما در شرایط عدم تهویه و یا زیاد بودن رطوبت، رنگ گل های خشک شده به سیاهی می گراید و احتمال کپک زدگی هم زیاد می شود.

گل گاوزبان و فشارخون در طب سنتی

  تعداد نیروی کار لازم برای برداشت هر هکتار گل گاوزبان 80 – 70 کارگر روز است. بنابراین این محصول از نظر اشتغال زایی مهم است و هزینه گل چینی مهم ترین جنبه اقتصادی تولید این محصول است. محصول گل گاو زبا بسیار مورد توجه بازار داخلی (عطاری ها) است و ارزش اقتصادی چمشگیری دارد. از هر هکتار زمین 700 تا 400 کیلوگرم گل خشک به دست می آید.

گل گاوزبان ایرانی