فواید دارویی و مضرات سماق در بارداری و طب سنتی

مضرات سماق,مضرات سماق قرمز,مضرات مصرف سماق,فواید و مضرات سماق,خواص و مضرات سماق,فواید و مضرات سماق,خاصیت و مضرات سماق,مضرات سماق چیست,مضرات سماق برای زن باردار,مضرات سماق در بارداری,عوارض مصرف سماق,فواید و مضرات خوردن سماق,فواید مضرات سماق,خواص مضرات سماق,عوارض سماق در بارداری

مضرات سماق , مضرات سماق قرمز , مضرات مصرف سماق , فواید و مضرات سماق

در این مطلب از سایت جسارت به خواص دارویی و مضرات سماق در بارداری و طب سنتی می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

کاربردهای سماق بیشتر در تولید و چاشنی غذایی می­ باشد. همچنین از خواص دارویی بی‌نظیر آن در طب سنتی استفاده می­شود. از نظرترکیبات شیمیایی در میوه و در برگ­های سماق تانن فراوانی موجود است. در برگ­های خشک آن بین 30-15 درصد تانن وجود دارد و به علاوه یک ماده رنگین زرد به نام میریستین یافت می­شود. در میوه آن علاوه بر تانن مقدار قابل توجهی سیتریک اسید، وینیک اسید، مالیک اسید موجود است. که مزه ترش و قابض را به آن می­دهد. سماق قابض است و بنده آورنده خون‌ریزی می­ باشد و به عنوان مقوی، مدر، برای رفع اسهال خونی و جلوگیری از خون‌ریزی و اخلاط خونی از ریه همراه با سرفه مفید است.

مضرات سماق

 این گیاه اغلب در مناطق مدیترانه‌، جنوب ایتالیا، آسیای شرقی به ویژه در ایران دیده می ‌شود. انواع متنوعی دارد که برخی از آنها جنبه ‌ی تزیینی‌ داشته و اگر حواسمان نباشد می ‌تواند موجب مسمومیت و خارش گردد. در برخی از کشورها از سماق نوشیدنی تهیه می‌ کنند که جهت تسکین درد معده و اختلالات هضمی موثر است.

مضرات سماق , مضرات سماق قرمز , مضرات مصرف سماق , فواید و مضرات سماق

ترکیبات میوه: در آنالیزی که بر روی میوه سماق انجام گرفت، مشخص شد که شامل: 6/9 درصد رطوبت، 4/7درصد روغن، 6/2پروتئین، 6/14درصد فیبر، 8/1درصد خاکستر و8 /63 درصد عصاره محلول در آب می‌باشد.  سماق محتوای طیف گسترده­ای از ترکیبات فعال  دارویی از قبیل: اسیدهای ارگانیک، فنولیک اسید، فلاونوئیدها، آنتوسیانینها، تانن­های هیدرولیزکننده و ترپنوئیدها می­ باشد

مضرات سماق قرمز

خاصیت سماق در ممانعت از ترکیب گلوکز با مولکول‌های پروتئین‌های حیاتی بدن تا میزان ۸۰/۸% باعث شده تا این‌ گیاه برای بیماران مبتلا به دیابت ، مفید تشخیص داده شود. درمان رماتیسم، نقرس و خاصیت ضد میکروبی این گیاه نیز به اثبات رسیده است. سماق برای دندان‌ درد مفید است و اشتها را تحریک می‌کند.

بیشتر بخوانید :

مضرات جوز هندی

خواص سماق در لاغری

خواص سماق و ماست

مضرات سماق , مضرات سماق قرمز , مضرات مصرف سماق , فواید و مضرات سماق

تکثیر سماق از طریق قلمه، پاجوش و بذر صورت می­گیرد. که رایج‌ترین روش آن از طریق کشت پاجوش می‌باشد. بذرهای سماق دارای رکود فیزیولوژیکی و فیزیکی می‌باشد

مضرات مصرف سماق

لثه را تقویت و از خونریزی معده جلوگیری می‌کند. به‌دلیل داشتن تانن فراوان قابض و پاک کننده معده می‌باشد. خوردن سماق تازه ایجاد مسمومیت می‌کند. سماق از نظر طبیعت سرد و خشک است، قابض و مقوی معده است، از اسهال صفراوی و مزمن و اسهال خونی و آمدن خلط خونی از سینه جلوگیری میکند و خونریزی را بند می آورد. مالیدن سماق به دندان برای تقویت و استحکام لثه ها مفید است و مضمضه خیس کرده سماق در آب نیز برای زخم دهان و تقویت لثه ها مفید است.  میوه سماق نباید تازه مصرف شود زیرا ایجاد مسمومیت میکند و همیشه باید خشک آن سائیده و مصرف شود.

مضرات سماق , مضرات سماق قرمز , مضرات مصرف سماق , فواید و مضرات سماق

یک الی دو قاشق سماق پودر شده را در آب جوش ریخته و همانند چای معمولی آن را دم کنید. بهتر است کمی نبات سفید خرد شده در آن اضافه کنید تا طبیعت سرد آن نیز اصلاح شود. سپس برای مدت کوتاهی کنار گزاشته تا ته نشین شود و بعد با کمک صافی ریز در فنجان مناسب ریخته و میل کنید. برای این که شکمی تخت داشته باشید و از شر چربی های این ناحیه راحت شید،بهتر است بعد از هر وعده غذایی نصف قاشق چایی خوری سماق به همراه آب بخورید .این کار باعث گرفته شدن چربی غذا میشود ، به مرور تغییر را احساس میکنید ؛ نا گفته نماند تاثیر این ماده روی بدن افراد متفاوت است.توجه داشته باشید سماق باید طبیعی باشد بهتره سماق را از عطاری گرفته و خودتون بکوبیدش.در مصرف سماق زیاده روی نکنید(مسمومیت) سماق تازه سمی است حتما خشک شده آن را مصرف کنید.

فواید و مضرات سماق

سماق تازه به دلیل ایجاد مسمومیت نباید مصرف شود و فقط باید خشک آنرا مصرف نمود.  به دلیل اینکه سماق سرد است برای افراد سرد مزاج مناسب نیست و باید با گیاهان گرم مصرف شود

مضرات سماق

بیشتر بخوانید :

سماق

خاصیت سماق چیست