مضرات سماق

فواید دارویی و مضرات سماق در بارداری و طب سنتی

مضرات سماق,مضرات سماق قرمز,مضرات مصرف سماق,فواید و مضرات سماق,خواص و مضرات سماق,فواید و مضرات سماق,خاصیت و مضرات سماق,مضرات سماق چیست,مضرات سماق برای زن باردار,مضرات سماق در بارداری,عوارض مصرف سماق,فواید و مضرات خوردن سماق,فواید مضرات سماق,خواص مضرات سماق,عوارض سماق در بارداری

مضرات سماق , مضرات سماق قرمز , مضرات مصرف سماق , فواید و مضرات سماق

در این مطلب از سایت جسارت به خواص دارویی و مضرات سماق در بارداری و طب سنتی می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

کاربردهای سماق بیشتر در تولید و چاشنی غذایی می­ باشد. همچنین از خواص دارویی بی‌نظیر آن در طب سنتی استفاده می­شود. از نظرترکیبات شیمیایی در میوه و در برگ­های سماق تانن فراوانی موجود است. در برگ­های خشک آن بین 30-15 درصد تانن وجود دارد و به علاوه یک ماده رنگین زرد به نام میریستین یافت می­شود. در میوه آن علاوه بر تانن مقدار قابل توجهی سیتریک اسید، وینیک اسید، مالیک اسید موجود است. که مزه ترش و قابض را به آن می­دهد. سماق قابض است و بنده آورنده خون‌ریزی می­ باشد و به عنوان مقوی، مدر، برای رفع اسهال خونی و جلوگیری از خون‌ریزی و اخلاط خونی از ریه همراه با سرفه مفید است.

مضرات سماق

 این گیاه اغلب در مناطق مدیترانه‌، جنوب ایتالیا، آسیای شرقی به ویژه در ایران دیده می ‌شود. انواع متنوعی دارد که برخی از آنها جنبه ‌ی تزیینی‌ داشته و اگر حواسمان نباشد می ‌تواند موجب مسمومیت و خارش گردد. در برخی از کشورها از سماق نوشیدنی تهیه می‌ کنند که جهت تسکین درد معده و اختلالات هضمی موثر است.

مضرات سماق , مضرات سماق قرمز , مضرات مصرف سماق , فواید و مضرات سماق

ترکیبات میوه: در آنالیزی که بر روی میوه سماق انجام گرفت، مشخص شد که شامل: 6/9 درصد رطوبت، 4/7درصد روغن، 6/2پروتئین، 6/14درصد فیبر، 8/1درصد خاکستر و8 /63 درصد عصاره محلول در آب می‌باشد.  سماق محتوای طیف گسترده­ای از ترکیبات فعال  دارویی از قبیل: اسیدهای ارگانیک، فنولیک اسید، فلاونوئیدها، آنتوسیانینها، تانن­های هیدرولیزکننده و ترپنوئیدها می­ باشد

مضرات سماق قرمز

خاصیت سماق در ممانعت از ترکیب گلوکز با مولکول‌های پروتئین‌های حیاتی بدن تا میزان ۸۰/۸% باعث شده تا این‌ گیاه برای بیماران مبتلا به دیابت ، مفید تشخیص داده شود. درمان رماتیسم، نقرس و خاصیت ضد میکروبی این گیاه نیز به اثبات رسیده است. سماق برای دندان‌ درد مفید است و اشتها را تحریک می‌کند.

بیشتر بخوانید :

مضرات جوز هندی

خواص سماق در لاغری

خواص سماق و ماست

مضرات سماق , مضرات سماق قرمز , مضرات مصرف سماق , فواید و مضرات سماق

تکثیر سماق از طریق قلمه، پاجوش و بذر صورت می­گیرد. که رایج‌ترین روش آن از طریق کشت پاجوش می‌باشد. بذرهای سماق دارای رکود فیزیولوژیکی و فیزیکی می‌باشد

مضرات مصرف سماق

لثه را تقویت و از خونریزی معده جلوگیری می‌کند. به‌دلیل داشتن تانن فراوان قابض و پاک کننده معده می‌باشد. خوردن سماق تازه ایجاد مسمومیت می‌کند. سماق از نظر طبیعت سرد و خشک است، قابض و مقوی معده است، از اسهال صفراوی و مزمن و اسهال خونی و آمدن خلط خونی از سینه جلوگیری میکند و خونریزی را بند می آورد. مالیدن سماق به دندان برای تقویت و استحکام لثه ها مفید است و مضمضه خیس کرده سماق در آب نیز برای زخم دهان و تقویت لثه ها مفید است.  میوه سماق نباید تازه مصرف شود زیرا ایجاد مسمومیت میکند و همیشه باید خشک آن سائیده و مصرف شود.

مضرات سماق , مضرات سماق قرمز , مضرات مصرف سماق , فواید و مضرات سماق

یک الی دو قاشق سماق پودر شده را در آب جوش ریخته و همانند چای معمولی آن را دم کنید. بهتر است کمی نبات سفید خرد شده در آن اضافه کنید تا طبیعت سرد آن نیز اصلاح شود. سپس برای مدت کوتاهی کنار گزاشته تا ته نشین شود و بعد با کمک صافی ریز در فنجان مناسب ریخته و میل کنید. برای این که شکمی تخت داشته باشید و از شر چربی های این ناحیه راحت شید،بهتر است بعد از هر وعده غذایی نصف قاشق چایی خوری سماق به همراه آب بخورید .این کار باعث گرفته شدن چربی غذا میشود ، به مرور تغییر را احساس میکنید ؛ نا گفته نماند تاثیر این ماده روی بدن افراد متفاوت است.توجه داشته باشید سماق باید طبیعی باشد بهتره سماق را از عطاری گرفته و خودتون بکوبیدش.در مصرف سماق زیاده روی نکنید(مسمومیت) سماق تازه سمی است حتما خشک شده آن را مصرف کنید.

فواید و مضرات سماق

سماق تازه به دلیل ایجاد مسمومیت نباید مصرف شود و فقط باید خشک آنرا مصرف نمود.  به دلیل اینکه سماق سرد است برای افراد سرد مزاج مناسب نیست و باید با گیاهان گرم مصرف شود

مضرات سماق

بیشتر بخوانید :

سماق

خاصیت سماق چیست

حنا

حنا

حنا را بیشتر به عنوان رنگ مو و برای تقویت مو استفاده می نمایند.جالب است بدانید که حناگیاهی به صورت درختچه یا درختی با برگهای سبز متمایل به خاکستری، بیضوی و گلهائی به صورت خوشه گرزن بزرگ، به رنگ سفید یا زرد بسیار خوشبو، با میوه‌های خشک و شکوفا که حاوی دانه‌هائی خیلی کوچک می باشد.

حنا،خواص گیاه حنا
اندام داروئی جنا :

 گفتنی است که برگهای گیاه، بخش داروئی آن را تشکیل می‌دهد .

زمان جمع‌آوری برگهای حنا:

جالب است بدانید که برداشت برگ حنا از سال دوم و سوم و کشت آن سالی دو بار صورت می‌گیرد.در واقع در اوایل تیرماه به نام حنای گرما و در اواخر آبان‌ماه به نام حنای قوس مشهور می باشد.

محل رویش حنا :

بهتر است بدانید در مناطق جنوبی ایران، استان‌های کرمان، هرمزگان و بلوچستان کاشته می‌شود . انتشار عمومی این گیاه در مناطق حاره آفریقا و آسیاست. در شمال آفریقا از جمله مصر و همچنین در هندوستان و سیلان کشت می‌ گردد.

حنا،خواص گیاه حنا

مواد متشکله برگهای حنا :

گفتنی است که برگهای این گیاه حاوی ماده‌ای رنگی به نام لاوسون یا 1 ـ هیدروکسی نفتوکینون (4) (3/1 ـ 22/0 درصد)، گلیکوزیدهای فنلی متعدد کومارین (Coumarin)، گزانتون (Xanthone)، کینوئید (Quinoids)، گلیکوزید بتاسیتوسترول و فلاونوئیدهائی نظیر لوتئولین (Luteolin) و مشتق 7 ـ 5 ـ گلوکوزیدی آن، چربی، رزین و تانن می‌باشددر واقع این گیاه علاوه بر موارد مذکور دارای مانیتول و موسیلاژ است. وجود موسیلاژ باعث می‌گردد که برگ این گیاه به سهولت با آب به صورت خمیر درآید . این گیاه دارای 2/1% اسانس می‌باشد.

موارد کاربرد حنا :

بهتر است بدانید این گیاه به صورت موضعی در درمان بیماریهای قارچی پوستی بویژه در قارچ‌های عامل کچلی و تخفیف دردهای روماتیسم بکار می‌رود.همچنین بعنوان رنگ کننده بویژه رنگ کردن پوست و مو کاربرد دارد .جالب است بدانید این گیاه از رنگ‌های طبیعی بی‌ زیان است. قابض است و جوشاندۀ برگ آن برای درمان بیماریهای پوستی، گاهی اوقات تسکین سردرد و دهانشویه به کار می‌رود.قابل ذکر است که عصارۀ برگهای گیاه بعنوان ضد گرفتگی عضلانی دستگاه گوارشی به کار می‌رود . در بعضی نواحی، گرد برگ این گیاه، برگ هلو و برگ تانن‌دار گیاهان مختلف را مخلوط کرده و برای رفع دست و پا بدان می‌مالند.

حنا،خواص گیاه حنا

عوارض جانبی:

بهتر است بدانید که پودر این گیاه می‌تواند موجب تحریک پوست و درماتیت تماسی شود. برگهای این گیاه در موش مادۀ ناباروری ایجاد نموده است. بعنوان رنگ‌کنندۀ ابروها و مژه‌ها توجه و دقت نمایید، زیرا خطر آسیب رساندن به چشم وجود دارد . برگها دارای خاصیت مخدر است و مقادیر بالای آن باعث سردرد و مسمومیت می‌گردد. موارد استعمال در پزشکی گذشته:در واقع  در طب گذشته این گیاه به صورت موضعی در درمان دردهای مفاصل، جوش و زخم بکار می‌رفته است و بعنوان عامل رنگ‌کنندۀ پوست و مو مصرف شده است .

آثار فارماکولوژیکی: به علت وجود تانن، اثرات قابض نشان می‌دهد . به طور کلی عمدۀ آثار رنگ‌کنندگی و درمانی حنا را ناشی از وجود مادۀ لاوسون می‌دانند ، اما این ماده به تنهائی عمل نمی‌کند و به خصوص خاصیت رنگ‌کنندگی آن به سایر مواد نیز بستگی دارد . لاوسون سمیت بسیار کمی دارد و موجب کند شدن زودگذر ضربان قلب با افزایش دامنۀ انقباض آن می‌گردد. اثر ضد اسهالی آن را به علت کاهش تونوس و حرکات دودی شکل روده می‌دانند. اثرات ضد التهاب، ضد درد و ضد تب با مصرف 500 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن لاوسون (مادۀ مؤثر حنا) گزارش شده است . اثر ضد باکتری و ضد قارچی حنا را نیز به لاوسون نسبت می‌دهند .

حنا،خواص گیاه حنا

جالب است بدانید حنا دارای اثر ضد باکتری خصوصاً در باکتریهای گرم مثبت می‌باشد؛ همچنین دارای اثر ضد قارچی در قارچ‌های مولد کچلی تریکوفایتون، اسپوروتریکوم و کریپتوکوکوس است. لاوسون با غلظت 2 تا 50 میکروگرم در میلی‌لیتر بر روی گونه‌های بروسلا و نایسریا کاتارهالیس مؤثر بوده، همچنین دارای اثر ضد توموری بر روی سارکوما ـ 180 در موش می‌باشد . مهار فعالیت مایکوباکتریوم توبرکولوز بوسیلۀ 006/0 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن گزارش شده است . عصارۀ گیاه به صورت برون‌تنی و درون‌تنی در واقع در موش‌ها اثر ضد درد نشان داده است. LD50عصارۀ الکلی حنا در موش mg/kg 665 گزارش شده است . در کشور ما مراسمی به اسم حنابندان داریم و از حنا بری این مراسم استفاده می شود. برای درمان بیماری آب مروارید باید تخم حنا را ساییده و به چشم بکشید. برای جلوگیری از ریزش موها و رویاندن موهای ریخته شده، پودر سیاه دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط کرده و بر سر ضماد کنید. جالب است بدانید که اگر ریواس با حنا مخلوط شود رنگ مو را شرابی میکندراه‌های دیگر آیت الکرسی، خوردن گوشت گردن(مثل بز و مرغ)، دائم‌الوضو بودن، پوشاندن سر در هنگام سرما و بعد از استحمام، حجامت کم خونی و مصرف مواد غذایی حاوی آهن، اجتناب از مصرف لبنیات به همراه غذاهای آهن‌دار و خوردن صبحانه‌ای کامل و مقوی.

حنا

زردچوبه و لاغری

استفاده از خواص معجره آسای زردچوبه و لاغری با ادویه جات

استفاده از خواص معجره آسای زردچوبه و لاغری با ادویه جات در سایت جسارت

زردچوبه و لاغری ,خواص زردچوبه و لاغری,زردچوبه لاغری,خوردن زردچوبه و لاغری,خواص زردچوبه برای لاغری,خواص زردچوبه در لاغری,زردچوبه برای لاغری,زردچوبه باعث لاغری میشود,زردچوبه برای لاغری مفید است,زردچوبه برای لاغری خوبه,زردچوبه برا لاغری,زردچوبه در لاغری,قرص لاغری زردچوبه,خواص لاغری زردچوبه,خوردن زردچوبه برای لاغری

استفاده از خواص معجره آسای زردچوبه و لاغری با ادویه جات

زردچوبه و لاغری , خواص زردچوبه و لاغری , زردچوبه لاغری , خوردن زردچوبه و لاغری

در این مطلب از سایت جسارت با استفاده از خواص معجره آسای زردچوبه و لاغری با ادویه جات بیشتر آشنا شوید . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد .

زردچوبه میتواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کرده، رشد سرطان پروستات موجود را کاهش داده و حتی سلولهای سرطانی را از بین ببرد. محققان مختلفی دریافته اند که ترکیبات فعال زردچوبه آن را به یکی از بهترین پیشگیرنده ها درمقابل تومرهای ایجادشده بخاطر پرتو تبدیل کرده است. این ماده همچنین تاثیرات پیشگیرنده ای دربرابر سلولهای تومور مثل لوکمی سلول T، سرطان روده بزرگ و سرطان سینه دارد.

زردچوبه و لاغری

یکی از شیوه های خیلی طبیعی برای پایین آوردن وزن، مصرف ادویه ها است. این ادویه ها اگر به شیوه درست و به اندازه مناسب استفاده شوند، به سلامتی شما آسیبی نمی رساند، و به وزن دلخواه خود هم می رسند.   تعجب نکنید، شما خودتان می توانید قرص لاغری بسازید. برای اینکار، کافی است یک قاشق زردچوبه، یک قاشق زنجبیل، یک قاشق زیره که نوع آن فرقی نمی کند سیاه یا سبز باشد و یک قاشق دارچین را با هم در ظرفی کوچک مخلوط کنید و میکس کنید.  در صورتیکه یبوست دارید یک قاشق پودر سنا هم به این مواد خشک اضافه کنید. حالا این مخلوط را با یک قاشق عسل به صورت یک خمیر آماده کنید و از آن به اندازه یک نخود برداشته، در دست گرد کنید و به شکل قرص درست کرده و کنار بگذارید تا خشک شود. 

از زردچوبه که به حفظ سطح سالم انسولین خون کمک میکند، میتوان برای درمان دیابت استفاده کرد. زردچوبه همچنین کنترل گلوکز را تقویت کرده و تاثیر داروهای دیابت را افزایش میدهد. یک فایده مهم دیگر زردچوبه تاثیر آن در کمک به کاهش مقاومت انسولین است که میتواند از بروز دیابت نوع ۲ پیشگیری کند. اما وقتی با داروهای خیلی قوی ترکیب شود، میتواند موجب افت قند خون شود. بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن با پزشکتان مشورت کنید.

خواص زردچوبه و لاغری

حالا یک یا دو قرص را در روز مصرف کرده و تا رسیدن به وزن مطلوب ادامه دهید. این قرص طبیعی، سوخت و ساز و متابولیسم بدن را افزایش داده و موجب کاهش وزن شما می شود. زردچوبه یکی از عناصر تشکیل  دهنده ادویه کاری است که در جنگل های مالزی بصورت خودرو رشد می کند. زردچوبه یکی از ترکیباتی است که خاصیت چربی سوزی دارد. در تحقیقی که اخیرا در دانشگاه تافتز بستون انجام شده به دو گروه از موش ها غذای چرب دادند اما به گروه اول علاوه بر غذا زردچوبه نیز داده شد. نتیجه تحقیق نشان دهنده میزان چربی کمتر در بدن گروه اول موش ها نسبت به گروه دوم است.

استفاده از خواص معجره آسای زردچوبه و لاغری با ادویه جات

زردچوبه و لاغری , خواص زردچوبه و لاغری , زردچوبه لاغری , خوردن زردچوبه و لاغری

زردچوبه حاوی ماده ای به نام لیپو پلی ساخارید است که به تحریک سیستم ایمنی بدن کمک میکند. عوامل ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس زردچوبه نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. با داشتن یک سیستم ایمنی قوی احتمال ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه کمتر خواهد شد. اگر به هر یک از این بیماریها مبتلا شدید، یکبار در روز یک قاشق چایخوری زردچوبه به یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و نوش جان کنید.

زردچوبه لاغری

محققان بر این باورند که زردچوبه از تشکیل بافت چربی جلوگیری می کند، دلیلی خوب برای اضافه کردن این ادویه به ادویه کاری و غذاهای سرخ کردنی. این ادویه خوش رنگ حاوی کورکومین است که رگ های خونی را از تشکیل بافت چربی اضافی بازمی دارد که این امر هم وزن را کاهش می دهد هم چربی بدن را. زردچوبه ، هم وزن را کاهش می دهد هم چربی بدن را. زردچوبه از ادویه هایی است که خاصیت چربی سوزی دارد .   مطالعات مختلف نشان داده اند که ماده فعال در زردچوبه به نام ” کورکومین ” در افراد مبتلا به چاقی شکمی و مقاومت انسولین موجب کاهش وزن و لاغری می گردد .

زردچوبه یک عامل ضدعفونی کننده و ضدباکتری طبیعی است و میتوان از آن بعنوان یک داروی ضدعفونی کننده استفاده کرد. اگر جایی از بدنتان بریده یا زخم شده است، کمی پودر زردچوبه روی آن بپاشید تا روند التیام آن سریعتر شود. زردچوبه همچنین به ترمیم پوست آسیب دیده نیز کمک کرده و برای درمان پسوریازیس و سایر بیماریهای التهابی پوست نیز مفید است.

خوردن زردچوبه و لاغری

  مقاومت به انسولین باعث سختی روند کاهش وزن و لاغری می شود. در افراد مبتلا به چاقی شکمی , تجمع چربی در ناحیه شکم بیشتر از نواحی دیگر اتفاق می افتد . به همین دلیل احتمال ابتلا به تخمدان پلی کیستیک ( PCOs ) و دیابت در افراد با مقاومت انسولین بسیار بالا است. طبق مطالعه انجام شده روی ۴۴ نفر که طی ۳۰ روز کورکومین مصرف نمودند , نشان داده شد که دریافت کورکومین با افزایش لاغری و کاهش توده چربی بدن , سایز دور کمر و باسن , BMI در ارتباط است . کورکومین همچنین با کاهش التهاب در بدن , موجب تقویت حساسیت به انسولین و کاهش مقاومت به انسولین می شود.

ترکیبات بسیاری در زردچوبه کیسه صفرا را برای تولید صفرا تحریک میکنند که گوارش را تقویت کرده و علائم نفخ و گاز معده را کاهش میدهد. همچنین زردچوبه برای درمان بسیاری بیماریهای التهابی روده ازجمله کولیت اولسراتیو مفید است. اما باید به خاطر داشته باشید که افرادی که از هر نوع بیماری صفراوی رنج میبرند، نباید از زردچوبه بعنوان مکمل غذایی استفاده کنند زیرا وضعیت آنها را بدتر خواهد کرد. اگر از مشکلات و بیماریهای گوارشی رنج میبرید، بهتر است زردچوبه را به صورت خام مصرف کنید.

خواص زردچوبه برای لاغری

این مسئله در کاهش وزن بسیار مهم است، زیرا انسولین هورمون ذخیره ای چربی در بدن است. سطح بالای انسولین در خون باعث دشواری کم کردن وزن در افراد است.  اگر به دنبال کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل هستید، کاهش سطح هورمون انسولین بسیار مهم است. زیرا مقاومت به انسولین نقش اصلی را در ابتلا به چاقی , کبد چرب و دیابت نوع ۲ دارد. ترکیب فعال موجود در زردچوبه با کاهش التهاب بدن، به کاهش دردها، رفع خستگی و کرختی کمک شایانی می کند .

زردچوبه و لاغری